FULL SERVICE VENDING, TASTE THE EXCELLENCE
Betreft : Herstellen muntsysteem Vendo toestellen (GD9/GD6/SDX)
Duiding:
Een muntsysteem kan soms vastkomen te zitten,
Oorzaak probleem:
- vreemde munten zoals Britse pond, Tukse Lira,... of, klaine muntstukken 0.01€ 0.02€ zitten geblokkeerd in het muntsysteem
- De munter is niet goed gemonteerd met de 3 vijzen waardoor de muntuitgifte naar de gledbak niet goed is gepositioneerd en de munten onderaan in de gleuf tot boven in de munter geblokkeerd zitten
- Bepaalde muntstukken zitten in de verkeerde tube van het wisselgeld (bv 0.2€ in tube van 0.5€)
To do :
Probleemoplossend wordt hetvolgende doorlopen:
- Indien het toestel voorzien is van telemetrie op de knop schroevendraaier en engelse sleutel drukken zodoende de munter in technische modus te plaatsen
- De munter geeft normaliter 2 lampjes aan die branden. Indien het bovenste niet brand is er een fout in het bovenste deel van de munter (hangt vast aan de scartkabel), indien het onderste lapje niet brand, ligt de oorzaak in de muntcassette (met tubes wisselgeld)
- Test retoru wisselgeld
- Indien telemetrie aanwezig, op schroevendraair + engelse sleutel drukken om telemetrie in technisch menu te zetten
- Op de knopjes A, B, C, D, E duwen, de munter zal dan telkens een muntstuk van de betreffende tube bezorgen. Indien dit niet lukt zit hier een blocage
- Terug op schroevendraaier + engelse sleutel drukken voor telemetrie terug uit technisch menu te zetten
- De munter demonteren en nakijken op eventuele blocages (zie lager)
Preventief na hetstelling worden steeds volgende stappen doorlopen:
- Indien de munter volgens u is hersteld, de geldbak verwijderen
- het toestel dichtdoen
- een aankoop doen met een muntstuk van 2€
Deze test moet ons volgend resultaat geven:
- Krediet 2€ komt op het scherm --> muntoevoer naar munter is niet geblokkeerd
- Geldstuk van 2€ is op de plaats van de verwijderde geldbak gevallen --> muntgleuf naar geldbak is niet geblokkeerd
- Men krijgt correct zijn wisselgeld terug --> wisselgeldteruggave werkt naar behoren
Afronden interventie:
- verzeker u dat de geldbak terug op zijn plaats staat
- zet de telemetriebox terug uit zijn technisce modus door op de knop schroevendraaier/engelse sleutel te drukken (er brandt enkel nog een constant blauw lampje)
- plaats de muntstukken die uit de munter/geldbak werden gehaald terug in de geldbak
Demontage munter:
Bovenst deel munter:
- Duw het lipje aan de zijkant naar achteren, op deze manier komt het bovenst deel van de munter los
- Trek het bovenste deel voorzichtig naar voren en maak de scartkabel los
- Het bovenste deel is gedemonteerd en kan worden nagekeken op blocages
Vastgemaakt deel munter aan de automaat:
kijk na of de munter met 3 vijzen goed vasthangt in het toestel, de vijzen zorgen ervoor dat de munten goed in de geldbak vallen. Test een munt in de gleuf en kijk na of deze in de geldbak valt. indien niet dient de munter te worden losgemaakt (3 vijzen beetje losschroeven, niet volledig losschroeven, en erna munter terug goed hangen en testen of munten in geldbak vallen)


Onderstel deel munter (cassette):
Maak de cassete los door de blauwe lipjes in te drukken, soms zijn er nog 2 vijsjes die de cassette vasthouden, deze mogen worden losgevezen en hoeven niet terug te worden geplaatst
Demontage bovenste deel munter:
Klip het voorplaatje los, druk op beide knopjes om te zien of alles goed beweegt, maak munten vrij. Plaats alles terug op zijn plaats.

Loskoppellen munter:
Zet het toestel uit, kopel volgende kabel los